Robert Galbraith – Volanie kukučky

Ó, aké to bolo prekvapenie, keď sa z neznámeho začínajúceho autora menom Robert Galbraith vykľula slávna J. K. Rowlingová! Táto snaha o anonymitu jej síce veľmi dlho nevydržala, avšak stačilo to k tomu, aby presvedčila svojich fanúšikov, že vie písať aj iné knihy než len tie pre deti a nepotrebuje svoje slávne meno k tomu, aby si získala čitateľov. Aj keď to bolo práve známe meno, ktoré významne pomohlo zvýšiť predajnosť tejto detektívky po “neúmyselnom” odhalení jej tajnej identity.

O čom je teda Volanie kukučky? Cormoran Strike je súkromný detektív, ktorý neprežíva práve úspešné obdobie – rozišiel sa so snúbenicou, v peňaženke má prázdno a práca sa mu tiež práve nehrnie. Navyše mu personálna agentúra poslala Robin, novú sekretárku, ktorú si nemôže dovoliť zaplatiť. Na lepšie časy začne nášmu hrdinovi svitať po údajnej samovražde krásnej a slávnej modelky Luly. Nie žeby na jej smrti bolo niečo potešujúce – avšak honorár, ktorý Cormoranovi ponúka jej brat John za prešetrenie Lulinej smrti by zrejme každému zdvihol náladu.

„Sněhobílá hladkost jeho košile Strikovi jen o to víc připomněla tisíce zmačkaných ohybů na vlastních šatech. Vstal, aby na Bristowa zapůsobil celými sto osmaosmdesáti centimetry své mohutné postavy, podal mu chlupatou ruku a pokusil se návštěvníkově převaze v oblečení čelit tím, že se pokusil vzbudit dojem člověka, který je příliš zaneprázdněný, než aby se zabýval žehlením prádla.“

A tak sa náš hrdina púšťa do pátrania po pravde, ktoré ho zavedie do víru divokého a vzrušujúceho sveta celebrít, slávy a peňazí. Okruh podozrivých je skutočne široký a pestrý – zdá sa, že Lulin prominentný život nebol až taký úžasný, akým sa zdal byť na obálkach časopisov.

Do Volania kukučky som sa začítala až po tom, čo bolo odhalené autorstvo Rowlingovej, napriek tomu som sa pri čítaní snažila „zabudnúť“ na jej predošlú tvorbu a neporovnávať. Myslím, že v tomto som bola celkom úspešná, napriek tomu ma táto detektívka príliš neoslovila. Samotný hlavný hrdina mi bol veľmi povedomý, zrejme som sa už v nejakej knihe s podobným typom súkromného detektíva stretla –s temnou minulosťou a s finančnými a osobnými problémami, z ktorých ho vytiahne prominentný klient. Na môj vkus bolo jeho súkromnému životu a duševnému rozpoloženiu, ako aj osobným problémom a pocitom jeho asistentky Robin venovaného až priveľa priestoru. To isté platí aj o miestami už otravných opisoch Londýna, budov, interiéru,… Na detektívku bolo takýchto “omáčok” v knihe až priveľa. Taktiež pri Cormoranovom vyšetrovaní vraždy som márne čakala na akýsi pocit vzrušenia z blížiaceho sa odhalenia a stupňujúceho sa napätia.

Na to, že je to autorkina prvá detektívka pre dospelých a doteraz sa venovala prevažne detskej tvorbe bol román Volanie kukučky celkom fajn, nijako významne ma ale neočaril. Ktovie, možno som rozmaznaná podstatne lepšími kriminálkami, ktoré som čítala a čakala som preto aj od tejto knihy viac akčnosti. :-D Tej som sa však dočkala až v závere knihy. Avšak ako významné plus musím uviesť to, že až do poslednej chvíle som netušila, kto je vrahom, čo je zrejme podstatou každej správnej detektívky. ;-)

———————————————————————————————————————

„Vrchol blaha nenájdeš nikdy.“
- Quintus Horatius Flaccus