S. J. Watson – Skôr než zaspím

Aké sú vaše rána? Prebudíte sa vo svojej spálni, oblečený vo svojej pyžame, vedľa svojej milovanej polovičky?
Christine nie. Hrdinka knihy Skôr než zaspím sa prebúdza každé ráno v neznámej spálni, oblečená v cudzom pyžame a vedľa úplne neznámeho chlapa, ktorý tvrdí, že je jej manželom a to neznáme miesto je jej domovom. Ako je možné, že si to Christine vôbec nepamätá? Podľa toho, čo jej tvrdí manžel Ben a doktor Nash, Christine utrpela nehodu, ktorej následkom je zvláštny typ amnézie – nielen že zabudla na niekoľko rokov zo svojej minulosti, ona si nedokáže zapamätať ani udalosti nasledujúce po nehode, hoci aj len z predošlého dňa. Už niekoľko rokov sa tak prebúdza so spomienkami 20-ročnej dievčiny v tele štyridsiatničky, ktorej musí manžel každé ráno pripomenúť kým je a čo sa s ňou deje.

„Pocit pohody netrval dlho. Pozrela som sa na muža ležiaceho vedľa mňa. Čakala som, že uvidím niekoho iného. O chvíľu som si uvedomila, že nespoznávam izbu, v ktorej som spala, neviem si spomenúť, ako som sa sem dostala. A nakoniec som prišla na to, že si jasne neviem spomenúť na nič. Tieto strohé, nesúvisiace útržky nevypovedali o mojich spomienkach, ale o ich celkovom množstve.“

V snahe pochopiť svoj stav a uľahčiť si ranné zmierovanie sa so skutočnosťou, Christine si začne viesť súkromný denník. Každý večer si do neho zapisuje udalosti toho dňa, schová ho v šatníku a ráno jej zavolá doktor Nash a pripomenie jej, kam ho ukryla. Hoci sa jej zápisky môžu spočiatku zdať nudné a obyčajné, postupne spolu s Christine zisťujete, že nie je všetko také jednoduché ako sa zdalo. Niekto jej totiž úmyselne nehovorí pravdu. Môže napriek tomu veriť ľuďom okolo seba alebo sa má začať báť?

Skôr než zaspím je veľmi pútavým čítaním, od ktorého som sa nedokázala odtrhnúť. Čitateľ spolu s Christine objavuje jej minulosť a snaží sa poskladať zmätenú a neúplnú skladačku jej života. A hoci pri čítaní jej denníkových zápiskov postupne začnete tušiť, že nie je všetko v poriadku, veľké a nečakané rozuzlenie príde až v závere knihy. Môžete sa teda tešiť na napínavé čítanie až po posledné stránky tohto mrazivého thrilleru. Pri knihe Skôr než zaspím rozhodne nezaspíte. ;-)

———————————————————————————————————————

„Prítomnosť je jedinou večnosťou.”

- Krišnamurti