Silvia Bystričanová – Každý deň má niekto narodeniny

Poznáte lepšiu kombináciu ako je dobrá kniha a k tomu voňavý čaj alebo káva? :-) Vďaka slovenskej autorke Silvii Bystričanovej si užijete magickú atmosféru čajovne a kníh v pohodlí vášho domova.
Kniha Každý deň má niekto narodeniny je príbehom Niny Rybanskej, ktorá sa rozhodla zavesiť učiteľskú profesiu na klinec a splniť si svoj veľký sen – mať vlastnú čajovňu, v ktorej by sa každý návštevník cítil kúzelne. Popri realizácii svojho vysnívaného voňavého kráľovstva sa Nina snaží ujasniť si svoje city k priateľovi Ronymu, a zároveň zabudnúť na bolesť z predošlého vzťahu.
Nepatrím k vášnivým čitateľom slovenskej tvorby, skôr sa jej pri výbere kníh vyhýbam. O to viac ma vie potešiť, že ak už po nejakom slovenskom výtvore predsa siahnem, tak to neskončí sklamaním. A kniha Každý deň má niekto narodeniny ma celkom milo prekvapila. Čítala sa príjemne a ľahko, napriek tomu to nie je len taká bezduchá literatúra pre ženy, akej sa v našich kníhkupectvách povaľujú desiatky. Práve naopak, táto kniha má priam až filozofický charakter. :-D Čo mi však trošku prekážalo je, že popri mnohých – aj keď zaujímavých – filozofických a knižných debatách sa hlavný príbeh akosi strácal. Zároveň to mierne uberalo na autenticite knižným postavám – chápem, že sú postavy v tejto knihe veľmi sčítané, no napriek tomu sa mi zdá neprirodzené sypať filozofické múdrosti z rukáva v každej druhej vete a recitovať spamäti úryvky z kníh. :roll:

„Krása je, keď nemáš potrebu nič meniť. Keď netúžiš nič pridať, nič vziať a len sa fascinovane dívaš, počúvaš, privoniavaš.“

Problémom pre mňa po čase začali byť aj postavy, hlavne Nina. Hoci mi spočiatku bola hlavná hrdinka sympatická, postupne mi jej prílišná dokonalosť začínala liezť na nervy. Napriek svojím problémom s láskou bola po väčšinu času okúzľujúca, atraktívna, milá, vždy vedela, čo má povedať, všetko sa jej darilo na prvý krát a vždy mala oblečené sexi pančušky. :-D Dokonca aj jej nedokonalosti jej pridávali na kráse. Knihe to však na kvalite neubralo, považujem to len za takú maličkosť, ktorá ma počas čítania mierne otravovala.
Celkovo hodnotím knihu ako príjemné a oddychové čítanie, v ktorom narazíte aj na zopár veľmi pekných myšlienok. Možno niekedy v budúcnosti siahnem aj po voľnom pokračovaní s názvom Šťastie prišlo v sobotu. A dizajn knihy ukrývajúci sa pod papierovým prebalom je úplne čarovný. Urobte si radosť dobrou knihou – dôvod na oslavu sa určite nájde, veď každý deň má niekto narodeniny. ;-)

———————————————————————————————————————

„Muž hovorí, čo vie, žena to, čím by sa zapáčila.“

–Jean Jacque Rousseau