Stephen King – Joyland

Od vydania Kingovho prvého románu prešlo už dobrých 40 rokov, no aj po napísaní vyše 50 románov má tento autor svojím fanúšikom stále čo ponúknuť. Ak však očakávate ďalšiu typickú „kingovku“, tak budete prekvapení. Možno ste sa rovnako ako ja nechali oklamať strašidelnými upútavkami na túto knihu, ktorá bola vo veľkom propagovaná ako plná napätia a strachu. No radšej sa už vopred pripravte na to, že pri čítaní Joylandu sa báť nebudete.

Ako nám už naznačuje obálka a názov knihy, stredom pozornosti tohto románu bude lunapark Joyland. Do tohto čarovného sveta kolotočov a zábavy prichádzame spolu s hlavným hrdinom Devinom Jonesom, ktorý tu nastupuje na letnú brigádu. V kúzelnom chaose lunaparku nachádza liek pre svoje zlomené srdce nielen prostredníctvom nových priateľov, ale aj rozptýlenia v podobe miestnej povery o duchovi zavraždeného mladého dievčaťa.

„Odtiaľ ju zaviedol do strašidelného zámku. Dnu vošli spolu, ale von vyšiel už sám. Zhruba v polovici trate, ktorá trvá asi deväť minút, ju podrezal a hodil ju k jednokoľajke, po ktorej chodia vozíky. Vyhodil ju ako odpad.“

Hoci aj v tejto knihe – podobne ako vo väčšine Kingových románov – sa vyskytujú strašidelné a nadprirodzené prvky, nejde o ďalší z jeho povestných hororov. Tentoraz sa známy spisovateľ zameral viac na popis ľúbostných problémov mladého Devina a na majstrovské vykreslenie atmosféry lunaparku a kolotočiarskeho života. Záhada ducha zavraždenej dievčiny v strašidelnom zámku pôsobí skôr ako epizóda zo Scoobyho Doo alebo Troch pátračov a je len akýmsi bonusom navyše. Trošky napätia a akcie sa dočkáte až na konci knihy.

Rozhodne však túto knihu nepovažujem za zlú, aj keď som od Stephena Kinga čítala aj lepšie. Život medzi kolotočmi popísal autor skutočne zaujímavo – pestrý svet so svojími vlastnými pravidlami a jazykom. Na celé dianie v lunaparku sa dívame očami Devina, čo podfarbuje rozprávanie jeho mladíckymi pocitmi, v ktorých sa strieda smútok z nešťastnej lásky s entuziazmom a zvedavosťou. Ak ma aj kniha trošku sklamala, tak z toho viním upútavky a reklamy sľubujúce niečo, čo v nej nebolo. Joyland síce tiež ukrýva záhadné tajomstvo, ak sa však chcete skutočne báť, siahnite radšej po inom románe od tohto skvelého autora.

———————————————————————————————————————

„Každý život si vytvára jemu vlastnú imitáciu nesmrteľnosti.“

- Stephen King