Stephen King – Svedectvo

Mátali aj Vás už niekedy predstavy o apokalypse prinášajúcej koniec jedného veku ľudstva? Zatiaľ je táto hrozba len otázkou sci-fi, avšak veľmi rád sa ňou zaoberá úspešný spisovateľ Stephen King, ktorý ju vo svojich príbehoch už viackrát rozpracoval. Jeho vrcholným a najúspešnejším dielom je kniha Svedectvo, pútajúca nielen unikátnym príbehom, ale aj obrovským rozsahom v dĺžke čítajúcej viac ako 1300 strán. Čím je teda vlastne toto dielo také zaujímavé, že dokázalo zaujať také masy čitateľov?

Kompozícia a úvod deja

SvedectvoJedinečná je predovšetkým samotná kompozícia tohto diela. V podstate sa totiž dá povedať, že kniha obsahuje dve časti, pričom každá z nich zahŕňa v sebe úžasný a veľmi pútavý dej. Príbeh sa začína priam desivo – na vojenskej základni v Kalifornii sa stane nehoda v oddelení výskumu biologických zbraní, pričom zo strážnej veže dokáže ujsť infikovaný vojak. Zhodou mnohých nešťastných náhod narazí v počiatočnom štádiu choroby do benzínovej pumpy v Texase a po nakazení miestnych obyvateľov sa začne obrovská epidémia.

Práve tieto momenty zhruba prvej tretiny knihy sú priam až desivou fikciou – pomocou veľmi sugestívneho Kingovho opisu sledujeme šírenie choroby, utajovanie v médiách, pričom v posledných štádiách sledujeme vojenské zásahy voči protestujúcim, výpadky televízneho vysielania či nesúvislý prejav prezidenta. Konečným dôsledkom epidémie je smrť 99% percent obyvateľov USA a následne aj celého sveta.

Touto hrozivou predstavou sa však príbeh nekončí. Prvá časť knihy však navnadí mnohých čitateľov majúcich záľubu v rôznych sci-fi či iných apokalyptických príbehoch. Táto predstava o konci sveta je síce desivá, avšak má v sebe zároveň aj niečo, čím dokáže pravidelne pritiahnuť fanúšikov kníh či filmov s takouto tematikou.

Rozpad civilizácie a záhadná černoška

Po rozpade civilizácie nastáva prechodné obdobie, keď sa zostávajúce jedno percento preživších snaží opätovne aspoň sčasti začať normálny život. Do ich života však začne vstupovať pre Kinga typické nadprirodzeno – v zvláštnych snoch prijímajú odkazy od milej černošky z Nebrasky a od zlého temného muža zo západnej časti amerického kontinentu. Po uvažovaní prídu ľudia na to, že ich priťahujú sily dobra a zla – tí dobrí sa vydávajú za matkou Abagail do Nebrasky, kým tí zlí cestujú za temným mužom, ktorý si rozložil svoje sily v Las Vegas. Skupina matky Abagail si založí v denverskom mestečku Boulder svoje stredisko a snaží sa opäť založiť civilizovanú spoločnosť. Nič však nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá a po viacerých udalostiach prichádza ako nevyhnutnosť konflikt s druhou stranou reprezentovanou temným mužom.

Záver

V závere sa vydáva na púť do Las Vegas skupina mužov, ktorým to prikázala tesne pred smrťou vo svojom svedectve matka Abagail. V Las Vegas ich zajme temný muž a chce ich verejne popraviť pred všetkými zúčastnenými obyvateľmi. V tej chvíli sa však svedectvo vyplní, a Boží prst zapáli atómovú bombu, ktorú priniesol šialený poskok temného muža. ,,A tak svätý oheň spálil všetkých, spravodlivých aj nespravodlivých…“ Skupina temného muža skončí v plameňoch a obyvatelia Boulderu sa už nemusia báť nijakého útoku..

Dielo sa nakoniec končí radostným koncom, keď hlavný hrdina Stuart Redman prežije náročný návrat do Boulderu a raduje sa spoločne so svojou manželkou z dieťaťa, ktoré aj napriek počiatočným ťažkostiam prežilo adaptovanie sa na prostredie ovplyvnené epidémiou.

Zhrnutie

V diele sa King venuje nielen katastrofe spôsobenej superchrípkou, ale takisto analyzuje aj psychológiu jednotlivých osôb, pričom sa čitateľ cíti, akoby dané osoby poznal roky. Práve tento zmysel  pre detail a opis robí zo Svedectva jedno z najvýznamnejších hororových diel všetkých čias….

Pokiaľ máte záujem o výhodný nákup tohto diela, tak využite antikvariát, kde nájdete viaceré knihy za veľmi výhodné ceny!

———————————————————————————————————————–

“Každý život si vytvára jemu vlastnú imitáciu nesmrteľnosti.”