Sue Monk Kiddová – Vynález krídel

Sestry Sarah a Angelina Grimké – prvé americké ženy, ktoré presadzovali zrušenie otroctva a práva žien. Prvé americké ženy, ktoré si dovolili byť rečníčkami na verejnosti v dobe, kedy podľa všeobecnej verejnej mienky bolo úlohou ženy len sa vydať, vzdať sa svojich snov a vychovávať deti. A práve tieto dve silné ženy, sestry Grimkéové, boli inšpiráciou pre najnovší román autorky Sue Monk Kiddovej.
Sarah je dcérou sudcu a jej rodina sa radí medzi vplyvné a bohaté otrokárske rodiny v meste Charleston. Čo iné teda môže dostať malá Sarah ako dar k svojím jedenástim narodeninám ako svoju vlastnú černošskú slúžku? Hoci je Sarah ešte len dieťa, tak jej je takýto dar proti srsti, aj napriek jej snahám a protestom však o rok mladšia Hetty (ktorú skoro každý volá Handful) zostáva v jej vlastníctve. V tomto momente ešte ani jedna z nich netuší, aké výnimočné a zvláštne puto sa medzi nimi vytvorí, ani akým spôsobom táto udalosť ovplyvní ich životy.
V knihe Vynález krídel sa pred nami odvíja príbeh striedavo rozprávaný z pohľadu Sarah a Handful. Každá z nich kráča svojou vlastnou tŕnistou cestou životom – Sarah sa musí vzdať svojho sna, vyrovnať sa so sklamaným v láske a nájsť svoje miesto v spoločnosti. Nakoniec sa jej podarí nájsť zmysel života v boji za zrušenie otroctva a zrovnoprávnenie žien, pri ktorom jej verne stojí po boku sestra Angelina. Handful sa medzitým zapája do organizácie vzbury otrokov, trpí rozkazy a tresty od svojich majiteľov a z celého srdca túži po krídlach, ktoré by jej priniesli slobodu.
Vynález krídel je založený na skutočnom živote sestier Grimkéových. Veľká časť postáv a udalostí

Sarah Grimké

v knihe má svoj pôvod v reálnych udalostiach, ktoré Sue Monk Kiddová obohatila o svoju fantáziu a dodala im to správne čaro, ktorým vykúzlila úžasný a strhujúci príbeh. Postava Handful je fiktívna, dokonale však dopĺňa a spestruje príbeh, a zároveň ponúka pohľad aj z „druhej“ strany.
Knihu Vynález krídel rozhodne odporúčam. Pripravte sa na pútavé a emotívne čítanie, ktoré nie je len o vzťahu dvoch sestier alebo vzťahu slúžky a jej majiteľky. Je o hľadaní slobody a životnej cesty, o nádeji a odvahe. Je o tom, že hrdinom / hrdinkou sa môže stať aj niekto, od koho by ste to vôbec nečakali. A vôbec nemusí disponovať superschopnosťami :) . Stačí, že sa nebojí poukázať na chyby spoločnosti, začať malú revolúciu a odmieta sa vzdať bez boja.

———————————————————————————————————————

„Nech sú dobrí a spravodliví ľudia akýkoľvek, už len kvôli nim sa oplatí žiť.“
- Albert Einstein