Sylva Lauerová – Tichošlap

Románovou prvotinou českej spisovateľky Sylvy Lauerové, trvalo žijúcej na Seychelských ostrovoch, bol román Hračka, vydaný v roku 2007. V tejto knihe Lauerová otvorene a surovo opisuje ženskú sexualitu a myšlienkové pochody ženy – predátora. Ďalšími svojimi dielami Lauerová len potvrdila svoje kontroverzné postavenie na českej literárnej scéne.

TichošľapJa som si od Sylvy vybrala jej najnovší román Tichošlap. Zaujal ma hlavne popis: “tento román Vás opět nebude šetřit. Je ponurý, tajemný a plný tichých paradoxů našeho života”, ktorý neklamal. V knihe sa prelíná päť príbehov, ktoré spájá jedno spoločné nenápadné stretnutie s mužom, podľa ktorého dostala názov i celá kniha. O hlavnej postave sa toho v priebehu celého románu veľa nedozvieme. Tajomný muž, charakteristický svojím kolísavým krokom, sa pohybuje najradšej v priestore pražského metra a ostatní cestujúci si ho väčšinou ani nevšimnú, akoby bol neviditeľný.

Autorka nám postupne predstaví každú z piatich postáv, život ktorých Tichošlap nejak ovplyvní. Dôchodkyňa Boženka je vitalná dáma v rokoch, prenajímajúca byty v dome, ktorý získala v reštitúcii. Po smrti manžela ju od samoty chránia časté stretnutia s dobrou kamarátkou Drahou, ktorá je vždy ochotná poradit či pomôcť. Práve v dome Boženky nachádza Tichošľap častý úkryt pred svojím najväčším nepriateľom, dažďom. Spory ohľadne pobytu Tichošľapa v dome Boženky, ktoré musí Boženka riešit s nájomníkmi a aj svojou kamarátkou, sa tiahnu celou knihou. Tehotná Aneta dúfá, že dieťa zachrání jej neistý vzťah s Kryštofom a keď o dieťa príde, zrúti sa jej svet. Kryštofovi je však akékoľvek dieťa ukradnuté, ona a jeho „umelecký“ život básnika je jediné, čo ho zaujíma. Celú svoju neľahkú situáciu tak rieši Aneta sama. Sonja, moderná a nezávislá žena, riaditeľka galérie, zdanlivo nepotrebuje nikoho, všetko zvláda sama. A Pavel, cieľavedomý muž, ktorý s Verou vytvoril napohľad dokonalý manželský pár. Zoznámenie sa na vysokej škole, svadba, krásný dom, už len dieťa a idylka bude dokonalá. Naozaj je to tak jednoduché?

Päť ľudí rôzneho veku, pohlavia, postavenia, starostí a predsa majú niečo spoločné. Všetci raz zazrú výrazné oči tajomného muža, a všetci sa s ním stretnú v metre, tam kde sú si ľudia často fyzicky tak blízko, ako skoro nikde inde a zároveň tam, kde sa všetci viac a viac uzatvárame do seba, nechtiac byť nikým spozorovaný, nikým obťažovaný. Každý si vytvára svoju ochrannú ulitu, aby nikto nemohol zasiahnuť do jeho života. Bolo stretnutie s Tichošlapom náhoda? Zmenilo sa tým v ich životoch niečo? Postavy majú pocit, že na jeho prenikavé oči nemôžu zabudnúť, ale ako to už bývá, len čo sa dostanú von a príde na rad prvý problém, zložitá situácia, na ošumelého muža už nikto nepomyslí.

Autorka dokonale zachytáva tajomnú atmosféru podzemných priestorov, ktoré Tichošlap navštevuje, aby získal svoju potravu. Nejde však o jedlo v pravom slova zmysle. Čo teda hľadá tento osamelý mlčiaci muž? Iba úkryt pred vodou alebo aj niečo viac? Aj keď som na začiatku bola prekvapená dejom, ktorý „preskakoval“ medzi jednotlivými postavami, postupne sa mi to začalo páčiť a kniha Tichošlap si ma získala až tak, že sa chystám na ďalšie knihy tejto autorky. Určite ju odporúčam aj ďalším čitateľom, ktorí hľadajú nevšedný zážitok.

.

Nenyar

———————————————————————————————————————–