Tom Nicholson: Gorila

V sobotu denník SME zverejnil prvú kapitolu knihy Toma Nicholsona o korupcií na slovenskej politickej scéne. Okrem toho, že ma vôbec neprekvapuje, že na Slovensku takto korupcia medzi politikmi kvitne, trochu ma prekvapilo, že daná kniha sa ide zverejniť. Najmä po tom, čo súd zakázal zverejnenie a to v akejkoľvek podobe.

Denník SME túto kapitolu šikovne zverejnil pod pianom, čo sa im nedá odoprieť. Po tejto knihe musí byť Tom Nicholsonobrovský dopyt. Zverejnená bola len prvá kapitola, ktorá nie je v rozpore s rozsudkom okresného súdu. Nepíše sa v nej priamo o Gorile, ale je len takým úvodom do motivácií Toma Nicholsona pre napísanie tejto knihy.

Povedzme si to otvorene, Tom Nicholson je skutočný hrdina. Pre mňa osobne práve preto, že za tie roky boj s chápadlami korupcie nevzdal. Príbeh prvej kapitoly nás zavedie do začiatku roku 1998, kedy Tom býval na internáte. V jeden deň ho však prišla pozrieť nevítaná návšteva v podobe hrubokrkých mafiánov napojených na štátnu moc. Dostal nakladačku za to, že je novinár a na výstrahu ostatným. To bol ten okamih, keď precitol a rozhodol sa bojovať. To bol ten začiatok, ktorého pokračovanie môžeme vidieť v podobe knihy Gorila.

Ďalej v tejto kapitole opisuje svoje prvé kontakty s ľuďmi zo SIS a stav v krajine za Mečiarovej vlády. Pre mňa ako mladého človeka je strašne zarážajúce, že veci, ktoré občas vidím v amerických filmoch sa na Slovensku diali. Vládla nám tu mafia v tej najsurovejšej a najbrútalnejšej forme. Tú neskôr zastihla evolúcia a prezliekla sa do obleku a začala pôsobiť sofistikovanejšie.

Na texte knihy je vidieť, že ju písal novinár, no ani to jej neuberá na príťažlivosti. Je písaná strhujúcim štýlom, ktorý vás núti čítať ďalej. Jednoliatosť textu je popretkávaná priamou rečou a zamysleniami Toma Nicholsona. Neviem, či danú knihu písal Tom v angličtine alebo slovenčine, no myslím si, že na danom texte to nie je veľmi vidno. Ak budú podobne napísané aj ostatné kapitoly, tak to bude typ knihy na jedno prečítanie bez prestávok.

Ak ste rozmýšľali, že si kvôli tejto jednej kapitole predplatíte piano, tak vám to vrelo odporúčam. Za tých pár euro to rozhodne stojí (nevraviac o tom, že ziskáte prístup aj do ostatných častí piana). Ak ste však uvažovali, že si kúpite až knihu Toma Nicholsona, tak neváhajte a keď bude na pultoch kníhkupectiev, tak si ju rýchlo zakúpte. Určite pôjde na dračku. Samozrejme, ak naše „milované súdy“ niekedy túto knihu dovolia vydať. Dovtedy musíme trpezlivo čakať a bojovať proti Gorilám, ktoré nám tu pobehujú po republike.

.

.

———————————————————————————————————————–