Tonino Benacquista – Mafiánovi

Príchod cudzincov do malého mesta je vždy veľkou atrakciou. Výnimkou nie je ani francúzske vidiecke mestečko Cholong-sur-Avre, kam sa so svojou rodinou presťahoval Američan Fred Blake. Každý ich chce vidieť, každý ich chce spoznať a každý si myslí, že vie toho o Američanoch viac než Američania. Čo však o nich nevedia je, že Blake nie je v skutočnosti Blakeom, ale mafiánom, ktorý sa pod maskou tajnej identity a prísnym dohľadom FBI ukrýva pred ľuďmi, ku ktorým kedysi sám patril.
Mafiánska komédia Mafiánovi francúzskeho spisovateľa a scenáristu Tonina Benacquistu sleduje trpký nový život bývalého mafiána Giovanniho Manzoniho (alias Freda Blakea), ktorý musí za zradu vlastných ľudí a mafiánskeho bossa zaplatiť vlastnou krvou a životom. Našťastie sa mu však podarilo spolu s manželkou a dvoma deťmi získať policajnú ochranu, novú identitu a šancu na zmenu v cudzej krajine. Starých zvykov sa však nie je ľahké zbaviť. A ešte ťažšie je zvyknúť si na život „niktoša“ po tom, čo mu kedysi ľudia nosili dary a padali pred ním na kolená, len aby si získali jeho priazeň. Život plný prepychu a moci sa mení na život priemerného občana a s tým sa Giovanni nemieni zmieriť. Tak sa rozhodne o svojom vzrušujúcom bývalom živote napísať pamäti. A to vôbec netuší, že tá najnapínavejšia kapitola ho ešte len čaká.
Ak patríte k ľuďom, ktorým sa páčia francúzske komédie okorenené troškou čierneho humoru, tak je táto kniha práve pre vás. Zaujímavý a vtipný pohľad na členov rodiny Manzoniovcov a ich snahu začleniť sa medzi „obyčajných“ ľudí je doplnený správnou dávkou napätia a akcie v závere. Buďte však pripravení na to, že miestami prechádza autorov humor až do absurdných a miere prehnaných situácií. Mafiánovi boli celkom zaujímavé a nenáročné čítanie, aj keď som sa pri čítaní príliš nezasmiala. Čo už, francúzsky humor zrejme nebude pre mňa to pravé.  A ak ste náhodou videli filmovú verziu s hviezdnym obsadením (Robert de Niro, Michelle Pfeiffer, Tommy Lee Jones), tak sa psychicky pripravte na to, že hlavne v závere sa film značne odchyľuje od knižnej predlohy.

———————————————————————————————————————

„Miluj svojich nepriateľov, pretože ti pripomínajú tvoje chyby.“

- Benjamin Franklin