Varovné signály tela: srdce a cievy v ohrození

Takto sa volá nová knižka od slovenskej autorky v oblasti zdravia a výživy profesorky Kataríny Horákovej. Táto autorka napísala knihy ako Detoxikácia organizmu, Umenie zdravo žiť či série kníh o oddelenej strave. V dnešnej konzumnej a pretechnizovanej spoločnosti sa do popredia dostávajú čoraz častejšie aj takéto knihy. Na tú o varovných signáloch tela som sa rozhodol aspoň trocha pozrieť.

Katarína Horáková je profesorka všeobecnej biológie Fakulty chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, kde pôsobí v oblasti mikrobiológie a biomedicínskeho inžinierstva. Popri pedagogickej práci sa roky výskumne zaoberala vyhľadávaním nových, biologicky aktívnych látok s antimikrobiálnymi, antioxidačnými a protinádorovými vlastnosťami. Bola vedúcou medzinárodných projektov v oblasti vývoja veľmi citlivých imunotestov, zisťujúcich neškodnosť potravín. Vychádzajúc z poznatkov v tejto oblasti sa začala hlbšie zaoberať aj štúdiom spôsobov správnej výživy a zdravého životného štýlu. Už len toto všetko bolo obrovskou zárukou, že kniha bude zaujímavá a dozviem sa z nej mnoho nových poznatkov o zdraví.

V knihe sa postupne dozviete odkiaľ choroby pochádzajú, aké následky ma nezdravý životný štýl (kapitola ako vyšitá pre mňa :-) ) až po zoznam varovných signálov. Celá kniha je popretkávaná rôznymi testami ako napríklad či máme výkonné srdce alebo či nám hrozí mŕtvica. Veľa z vás si povie, že takéto veci sú len pre starých ľudí, lebo tí sú tým najviac ohrození. To je pravda len do istej miery, lebo u tých starších je to len viac vidieť. Nezdravý životný štýl sa nám zarátava od mladosti a v starobe sa nám to len zúčtuje. Neviem ako vy, ale ja chcem žiť dostatočne dlho, aby som si užil dôchodok a na tom musím začať pracovať práve teraz.

Verme varovným signálom nášho tela! Sú ako požiarny poplach, výstražné znamenie, varovná zástava, ktorá nás upozorňuje, že ťažkosti sú už na dohľad. Pokúsme hlbšie spoznať náš organizmus, vedieť rozlišovať jeho vnútorné a vonkajšie prejavy a porozumieť varovným signálom jednotlivých častí tela a jeho orgánov. Naše telo si jasne a dôkladne zmapujme a pri varovnom signály nájdime potrebnú obrannú zbraň, lebo aj sami sme schopní cielene predchádzať chorobám. Tieto veľmi múdre slová sa píšu hneď na začiatku knihy a keď som si ich čítal, tak ma to trošku donútilo zamyslieť sa, že ako som na tom vlastne ja. A musím sa priznať, že nie práve najlepšie. Táto kniha je pre mňa niečo ako varovným signálom, že niektoré signály netreba ignorovať.

Zaujímavý je aj príbeh pani Jany, ktorá si našla neprimerane sa zväčšujúce materské znamienko a tento varovný signál brala vážne a šla ku kožnému lekárovi. Dané znamienko jej museli vyoperovať a tak jej vlastne zachránili život. Bol to melanóm a našťastie sa nerozšíril. Paradoxom bolo, že v ten istý deň bola v nemocnici žena, ktorá na niečo podobné zomrela. Neprišla dostatočne včas. Možno v knihe tento príbeh vyznie trošku naivne, no základná myšlienka ostáva. Svoje telo by sme nemali podceňovať a nebáť sa urobiť prvý krok. Niekedy nám to môže zachrániť život.

Vedeli ste napríklad, že koža odzrkadľuje naše duševné problémy? Neraz vraj prezradí aj to, čo by sme najradšej zatajili. Koža taktiež reaguje aj na stres. Ako sa s týmto vysporiadať nás poučí kapitola o koži. Táto kapitola je vskutku famózna a veci, ktoré som sa v nej dozvedel som ani netušil. Asi sa mojej koži budem musieť venovať viac. Dopomohol mi k tomu aj test, ktorý je o koži na konci kapitoly.

Takto sa kniha Varovné signály tela postupne venuje rukám, pôvodu chorôb, prekysleniu organizmu a ďalšiemu množstvu nesmierne zaujímavých tém. Tie sú tak informačne obsiahle, že len ich stručné zreplikovanie by zabralo niekoľko strán. Stoja však rozhodne za to. Recepty na očistu ciev rozhodne vyskúšam.

Titulná strana tejto knižky je celkom zaujímavá, lebo svieti v tme vďaka špeciálne upravenému fosforovému povrchu. Nakoniec to môžete vidieť aj na fotkách nižšie. S takto vylepšenou knihou som sa ešte nestretol.

Varovné signály tela

Varovné signály tela

Varovné signály tela

Kniha Varovné signály tela je prínosná svojou komplexnosťou podania témy a veľmi dobrým talentom autorky na vysvetľovanie. Ak sa zaujímate o zdravie, tak vám ju môžem jednoznačne odporučiť. Dozviete sa množstvo nových a zaujímavých vecí. Začať zdravo žiť určite nie je nikdy neskoro. Kniha tak bude ideálnym darčekom na Vianoce a Nový rok, keď si každý dáva novoročné predsavzatia, že už bude žiť zdravšie.

HODNOTENIE: 90%

.

.