Veronica Roth – Experiment (3. časť trilógie Divergencia)

Tretia časť trilógie prináša nielen zaujímavý a napínavý dej, ale hlavne aj vysvetlenie, ktoré vám odhalí všetko, čo sa stalo v predchádzajúcich častiach, a to v DivergenciiRezistencii. Takže, ak ste ich ešte nečítali, odporúčam najprv tieto prvé dve časti, pretože príbeh nadväzuje.

Mesto ostalo rozvrátené a frakcie, ktoré doteraz boli tak dôležité sa rozpadli. Krvavý boj, ktorý priniesol viacero obetí, sa na chvíľku zastavil. Tí, čo doteraz vládli mestu boli porazení a na čelo sa dostávajú bezprizorní, ľudia žijúci mimo frakcií. Avšak, nepokoje pokračujú a súčasní vodcovia tiež nie sú najlepší. Tris, Tobias a ich skupina sa vydávajú na namáhavú a nebezpečnú cestu ďaleko od mesta, aby zistili čo alebo kto sa tam vlastne nachádza a hlavne to, či by im dokázal pomôcť zachrániť ich mesto. Riskujú, pretože za plotom, kde je zakázané ísť im môže hroziť nebezpečenstvo. Tam ich však čaká jedno prekvapenie za druhým a zisťujú, že je všetko úplne inak ako si mysleli. Žeby ich celý život bol len obyčajný experiment?

Keď som nadšená čítala knihu, jeden človek sa ma opýtal, čo čítam. Po krátkom vysvetlení deja mi povedal, že nemá rád takéto vymyslené knihy. Áno, na jednej strane mal pravdu, veď prečo by sme mali čítať niečo, čo má od reality tak ďaleko. Svet rozdelený na frakcie, kde každá skupina žije iným životom, vakcíny, ktoré vám vymažú navždy pamäť, genetická záchrana ľudstva… Ak to poviem takto, ani samú seba by som nepresvedčila, že táto kniha môže byť užitočná. Avšak, na druhej strane je tento príbeh  úplne o niečom inom. Je plný myšlienok, ktoré nás dokážu na chvíľu zastaviť, aby sme porozmýšľali nad našim životom. Dej a sled udalostí v knihe nie sú dôležité, ale tie pocity a myšlienky, ktoré v nás ostanú aj po jej prečítaní…

Tris a Tobias našli za plotom svet, ktorý je úplne iný ako ten ich. Tentoraz kniha prináša pohľad oboch, pretože je raz písaná Tobiasom a raz rozpráva príbeh Tris. Objavujú veci, ktoré doteraz nepoznali a odhaľujú tajomstvá, ktoré doteraz nevedeli. Netušia, či sa ešte niekedy vrátia do ich starého mesta, kde ešte stále vládne nepokoj alebo tento nový neznámy svet sa stane ich domovom. Obaja sa stále učia mnoho vecí, a to, že aj ľudia z iných frakcií môžu byť dobrými ľuďmi, že nemôžu úplne veriť nikomu a aj to, že veda vie byť omylná a niekedy je oveľa dôležitejšie to aké má človek srdce a nie čo predurčujú gény. Uvedomia si, že sa musia naučiť odpúšťať iným ale aj sami sebe. A po všetkom, čím si prejdú musia vymyslieť plán, ktorý by zachránil ich mesto aj celé ľudstvo, aj keby mal priniesť veľkú obeť.

„Hovorievala, že každý má v sebe zlo, a prvý krok ako sa naučiť milovať niekoho je rozpoznať to isté zlo v sebe samom, aby sme boli schopní im odpustiť.“

———————————————————————————————————————

“Veci, na ktoré myslíš, určujú kvalitu tvojej mysle. Tvoja duša dostáva farbu podľa tvojich myšlienok.”