Vikas Swarup – Miliardár

Kto by nechcel byť miliardárom. A hlavne, ak má možnosť dostať sa k tejto krásnej finančnej čiastke veľmi rýchlo a skoroslumdogmillionaire bezbolestne. :-) Pamätáte sa ešte na televíznu šou Milionár, ktorú u nás uvádzal moderátor Martin Nikodým? Premýšľali Ste počas sledovania potiacich sa súťažiacich nad tým, aké by to bolo sedieť v tzv. „horúcom kresle“? Rám Muhammad Thomas to vie. A vie aj to, aké to je byť miliardárom.
A to  je problém. Miliardu rupií totiž nemal nikto vyhrať. A už vôbec nie akýsi chudobný čašník s divným menom. Rám je obvinený z podvodu a jeho prípadu sa ujme právnička Gudíja. Práve z Rámovho rozhovoru s ňou sa dozvedáme jeho životný príbeh, v ktorom je odhalená jeho neľahká cesta k miliarde rupií.

„Cesty vlakom sú plné možností. Predstavujú zmenu daného stavu. Pri príchode nie ste ten istý človek, ktorý do vlaku nastúpil. Cestou si môžete nájsť nových priateľov alebo objaviť starých nepriateľov, môžete dostať hnačku zo starej samosy alebo choleru z nakazenej vody. A, ak to smiem povedať, môžete dokonca nájsť lásku.“

Rám toho zažil skutočne veľa a stretol mnoho ľudí, ktorí ovplyvnili nielen jeho výkon vo vedomostnej súťaži, ale aj celý jeho život. Duchovný otec Timothy, najlepší priateľ Salim, upadajúca herecká hviezda Nílima, austrálsky veľvyslanec Taylor alebo krásna prostitútka Níta. Nielen oni zanechali stopu v Rámovom živote. A napriek tomu, že sa Rám mnohokrát ocitol na pokraji ľudskej biedy a blízko k zločinu, dokázal si uchovať svoju ľudskosť, skromnosť a charakter.
Miliardár je úchvatný príbeh o ľudskej sile aj v neľahkých chvíľach, o nesebeckom priateľstve, láske a o šťastí. Ak ste videli rovnako skvelý film s názvom Milionár z chatrče, tak môžete očakávať rovnako pôsobivý zážitok. Aj keď mám pocit, že scenáristi sa miestami dosť výrazne odchýlili od knižnej predlohy a zmenili nielen niektoré z otázok vo vedomostnej súťaži, ale aj príbehy, ktoré sa k nim viažu. Niektorých to možno sklame alebo prekvapí, avšak tým z vás, ktorí videli najprv film to poskytne svieže a zdanlivo nové spracovanie toho istého príbehu.
Či sa už rozhodne pre knihu, film alebo oboje, môžete sa tešiť na zaujímavý a dojímavý príbeh plný prekvapivých momentov. A pustite si k čítaniu filmový soundtrack, ktorý skvelo dotvorí atmosféru. 8-)

———————————————————————————————————————

„Priateľstvo jedného múdreho je lepšie než priateľstvo všetkých nerozumných.“
–Démokritos