Zdroj filozofky Ayn Rand

Obľúbená filozofka mnohých klasických liberálov Ayn Rand, sa stala známou a otvorila si dvere k ďalším úspechom svojim druhým románom Zdroj (1943). Po úspechu jej nasledujúceho románu Atlas Shrugged (1957) ukončila Rand svoju románovú tvorbu a začala sa venovať hlavne filozofii, kde rozvinula vlastný filozofický systém zvaný objektivismus. Systém vyznávajúci ako jediný morálny zmysel života starosť o vlastné šťastie, pričom jediný spoločenský systém, ktorý dokáže chrániť individuálnu slobodu je stelesnený v laissez-faire kapitalizme.

Tento koncept sa naplno prejavuje už v jej románe Zdroj, ktorý rozpráva príbeh mladého individualistického architekta Howarda Roarka, ktorý ako pravý osamelý romantický hrdina bojuje proti zaostalosti vtedajšej skostnatenej historizujúcej architektúry vlastnou predstavou architektúry modernej a funkčnej. Tento boj sa veľmi skoro stáva bojom medzi ním a spoločnosťou, medzi individuálnym a kolektívnym.

ZdrojCelý román je postavený na vyhranených kontrastoch medzi postavami. Roark po neúspešnom ukončení školy získa prácu u svojho idola, odpísaného alkoholika, avšak kedysi presláveného a uznávaného pioniera moderny. Jeho protiklad, neveľmi talentovaný architekt Peter Keating, Roarkov jediný “priateľ“, po úspešnom ukončení školy (promoval ako najlepší v ročníku) dostal prácu u najúspešnejšieho architekta, ktorý podpisuje všetky návrhy svojich zamestnancov ako svoje, pričom navrhne všetko, čo si klient žiada v súlade s obecným vkusom.

Katarína, Keatingova prvá snúbenica, je milá, príjemná a neznesiteľne poslušná ako stavby, ktoré jej snúbenec Peter stavia. Jej protikladom je Dominika, dcéra Petrovho za každú cenu konformného zamestnávateľa. Je nekonformná, nepríjemná, zároveň krásna a múdra novinárka, ktorá dokáže rozoznať Roarkovu veľkosť ducha. V postave Kataríninho strýka Tooheyho zobrazuje autorka obrovskú a nebezpečnú moc médií.

Toohey pracuje v bulvárnych novinách, ktoré vlastní mediálny magnát a tvorca verejnej mienky Wynand. Wynand podobne ako Roark pochádza z chudobných pomerov a vlastnou prácou sa vypracoval na vrchol, nebol však schopný zachovať si osobnú integritu Toohey je ideologickým vodcom jeho novín. Oboch zaujíma moc. Wynand vidí svoju pomyselnú moc v peniazoch. Skutočnú moc má však kolektivista Toohey, ktorý síce reprezentuje vôľu ľudu, ale pomaly ju podľa vlastnej vôle formuje.

Zdroj užíva sto rokov mŕtvej románovej formy a viac než beletria je to sociálno-politický manifest, ideologická kázeň schovávajúca sa za literatúru. Autorkin sloh je biedny. Užíva bohatých vizuálnych opisov okolia, ale jej stavba príbehu a postavy sú plytké. To čo by mali postavy svojím správaním vyjadrovať, radšej priamo hovoria. Sú to (okrem hlavného hrdinu) pokryteckí, konformní hlupáci bez názoru a akéhokoľvek zmyslu pre humor, vykreslení plytko, prvoplánovo a predvídateľne (vrátane hlavnej postavy), podobne ako hollywoodsky pôsobiace dialógy. Konajú neľudsky, neuveriteľne a často veľmi pateticky.

Autorke pôvodom z Ruska sa nepodarilo nadviazať na európsku filozofickú románovú tvorbu. Mrzí ma, že táto kniha viac než obsahom ma roznietila práve svojou nepríjemnou formou postavenou na čierno-bielom videní sveta a morálky (dobrí verzus zlí), čo z nej robí len rozprávku nevhodného rozsahu.

Prví recenzenti ešte pred vydaním tejto knihy zhodnotili Zdroj dvoma protichodnými názormi. Jeden hovoril, že je to veľká kniha, ktorá sa ale nikdy nebude predávať, druhý naopak, že kniha je odpad, ale predávať sa bude dobre. Predali sa milióny kópií, kniha bola preložená do mnohých jazykov, dostalo sa jej filmového spracovania a autorke priniesla slávu a finančný úspech…

.

———————————————————————————————————————–

“Filozofia je láskyplné zaobchádzanie s múdrosťou.”